Nota de prezentare:
Oare de ce computerele nu apartin clasei?
Poate pentru ca o parte din noi privim computerele din punctul de vedere al “informaticianului”, al producatorului de programe si nu al utilizatorului de programe. Eu cred ca profesorul, indiferent de specialitatea predata nu va trebui sa stie ce se afla in cutia magica dar va trebui sa cunoasca faptul ca acea cutie magica va ajuta sa ajute elevul sa invete!
Exista o lupta in a integra computerul in scoala. Acest demers se va citi: integrarea softului educational in educatie. Varstele colegilor mei sunt varstele ascensiunii informatiei prin intermediul computerelor. Vom vizita o scoala, vom afla ca acolo exista un computer si,…
Deunazi, am descoperit asa ceva intr-o gradinita pentru copii cu deficiente. Ideea ce s-a nascut suna astfel: ”copilul cu o oarecare deficienta fizica, ce nu poate scrie, nu se poate deplasa, va manui mai lesne mouse-ul unui calculator decat creionul. Dar exista astfel de programe?-am fost intrebat. Am raspuns ca inclusiv Office-ului i se poate gasi astfel de valente educationale. Educatoarea sau invatatoarea va desena usor cateva triunghiuri, le va colora si va ruga elevul sa le uneasca gasind corespondente biunoivoce sau il va ajuta sa le coloreze “electronic” interiorul, fara sa fie dezamagit ca el are un oarecare handicap motor si “va iesi din contur”!
Exista copii care nu pot scrie lizibil, copii care nu pot citi analitic, care nu citesc carti, dar care de cele mai multe ori pot fi lesne instruiti sa manuiasca tastele unui computer.
Exista elevi, profesori chiar care nu au vazut un calculator. Exista de asemenea copii din orase care nu au vazut de exemplu in realitate o turma de oi. Poate trebuie facut ceva. In primul rand sa ne intrebam care este calea sigura spre experienta. Eu consider ca primii pasi spre o experienta activa i-am facut propunand in curricumul la dispozitia scolii un curs optional bazat pe invatarea matematicii cu ajutorul computerului.
Manualul acestui curs s-a nascut tot in urma unei colaborari in care
s-a interpus comunicarea, schimbul de idei prin intermediul postei electronice dar si bazat pe experienta activa a zeci si zeci de colegi.
Computerele impreuna cu anumite aplicatii de soft educational s-au dovedit de o vreme incoace de mare ajutor in predarea matematicii. O “aplicatie de soft educational” este ceva care se poate utiliza pe computer f`ra a avea insa cunostinte avansate despre computere.
la ultimul cerc pedagogic al profesorilor de matematica din liceele din Braila am urmarit o lectie cu “Teorema lui Abel” . Profesorul a expus teorema, a cautat sumar idei de demonstratie printre elevi, si tehnic totul
s-a sfarsit cu demonstratia dorita. La sfarsit, intr-un grup de discutie am sugerat un demers didactic corespunzator geometriei dinamice implementata de programul “Geometer Sketchpad” dupa modelul propriu. Nu am intentia de a dezvalui aici impresiile!
…Competente:
Desenati, construiti, uniti, investigati proprietatile, modificati forma si dimensiunile. Raman adevarate proprietatile? De ce? Puteti sa formulati teorema in urma acestei investigatii? Dar sa o demonstrati riguros?
Calculatorul poate fi urma urmei un pretext! Insa, demersul didactic poate fi adaptat si celorlalte discipline.
Experienta trebuie nu numai traita dar si impartita.
“Sa presupunem ca dorim sa creem o notiune care “nu se citeste in carti”!?
Putem gandi un mod mai bun decat sa-i spunem elevului nostru “Nu citi carti, nu-ti lua informatia din carte. Cauta informatia in Web!”
De exemplu: http://www.keypress.com/sketchpad/sketchdemo.html
Elevul va gasi acolo nu numai “cartile” dorite de noi insa si “maculatorul de geometrie”…iar profesorul o noua didactica a di]ciplinei!
OBIECTIVE:
Astfel de aplicatii cunoscute si sub numele generic de "geometrie dinamica" constituie un nou mod de a face geometrie, incurajand elevul sa exploreze si sa investigheze proprietatile figurilor geometrice, sa avanseze cat mai multe consecinte posibile care decurg dintr-un set de ipoteze si sa investigheze valoarea de adevar a acestor afirmatii. Cu ajutorul instrumentelor (punctul, rigla si compasul) oferite de aplicatia The Geometer's Sketchpad figurile geometrice si masuratorile elementelor componente ale acestora pot fi efectuate cu mare acuratete. Calculele pot fi facute cu rapiditate folosind calculatorul ce poate fi accesat in cadrul aplicatiei, timpul putand fi astfel investit in explorarea figurilor geometrice si a relatiilor dintre elementele componente ale acestora. Modificarea formei si dimensiunilor figurilor geometrice permite depistarea proprietatilor care sunt invariante (ajutand in deducerea si avansarea de consecinte si de enunturi referitoare la proprietatile acestora) cat si ale celor care nu sunt invariante (ducand la rejectarea unor enunturi avansate anterior).
CONTINUTURI:
Notiuni elementare despre aplicatia The Geometer's Sketchpad
1.1 Ce este aplicatia The Geometer's Sketchpad ?
1.2 Ce se poate face cu aplicatia The Geometer's Sketchpad?
1.3 In ce consta aplicatia The Geometer's Sketchpad
1.4 Fisiere tip Sketch
1.4.1 Meniurile
1.4.2 Toolbox
1.5 Activitati
I. Punctul
II. Segmentul
III. Unghiul
IV. Poligoane
V. Cercul
VI. Arce de cerc
VII. Transformari geometrice
VIII. Animatii...si alte butoane
1.6 Fisiere de tip script
1.7 Fisiere de tip text
1.8 Exercitii
Ce aduce nou aplicatia The Geometer's Sketchpad?
2.1 Geometrie Dinamica
2.2 Dependenta si independenta
2.3 Desen sau Constructie?
2.4 Descoperind Teoreme
Folosirea aplicatiei The Geometer's Sketchpad la ora de geometrie
3.1 Triunghiul
3.2 Patrulatere
3.3 Poligoane
3.4 Cercul
Factori care afecteaza folosirea aplicatiei The Geometer's Sketchpad la lectia de matematica
4.1 Profesorul de matematica
4.2 Accesibilitatea computerelor
4.3 Familiarizarea elevilor cu aplicatia
Folosirea aplicatiei The Geometer's Sketchpad la ora de matematica
5.1 Algebra
5.2 Analiza matematica
5.3 Geometrie analitica
5.4 Trigonometrie
5.5 Geometrie in spatiu
5.6 Diverse
Prof. Valerian ANTOHE
Si azi,,,actual in 09.04.2008
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu